Olvasó Egér Tanya

Olvasó Egér Tanya

Csata utcai híradó - március 30.

2020. március 30. - Olvasó Egér Tanya

https://www.youtube.com/watch?v=vntAKXIuRUI

Kedves Gyerekek!

Köszöntünk mindenkit ezen a tavaszi reggelen. Ma március 30. van, Zalán névnapja. Ez a név török-magyar eredetű. Már Anonymus írásában is előfordult ez a személynév. Jelentése: dobó, ütő. Holnap Árpád névnap lesz.

Szeretettel köszöntünk mindenkit, aki ma ünnepli születés vagy névnapját.

Ha van időtök, olvassátok el Vörösmarty Mihály: Zalán futása című művét. Szerepel benne Zalán és Árpád is J

Részlet:

https://www.youtube.com/watch?v=S9qXdxp9Z8Y

Az Egyesült Államokban ma van a Doktorok Napja.

    Érdekes események, amelyek március 30-hoz kötődnek

1722 –ben ezen a napon az erdélyi országgyűlés elfogadta a Pragmatica sanctio törvényeit, azaz a Habsburg-ház nőági örökösödési jogát.

  1. március 30-án az Amerikai Egyesült Államok megvásárolta Alaszkát az Orosz Birodalomtól 7 200 000 dollárért.
  2. március 31-én átadták az Eiffel-tornyot Párizsban.
  3. március 30-án elkezdték építeni a Titanic gőzhajót az írországi Belfastban.

2013 -ban Ezen a napon mérték az év legvastagabb hótakaróját Magyarországon. Ekkor 106 cm volt a hó vastagsága a hegyekben!!!

 

Híres emberek, akik március 23-án születtek:

  1. március 30-án született Francisco de Goya spanyol festőművészgoya.jpg

1844 –ben Paul Verlaine francia szimbolista költő

1853 –ban Vincent van Gogh holland festőművészdobozkep-vazon-kep-feszitkeret-allat-lo.jpg

1931 –ben ezen a napon született Szokolay Sándor magyar zeneszerző

  1. március 30-án született Eric Clapton brit rock zenész

Holnap lesz Szabó Lőrinc születésének 120. évfordulója. (1900. március 31-én született) Olvassunk el tőle egy verset:szabolorincportrefoto.jpg

Szabó Lőrinc: Lóci óriás lesz

Veszekedtem a kisfiammal,

mint törpével egy óriás:

– Lóci ne kalapáld a bútort!

Lóci, hova mégy, mit csinálsz?

Jössz le rögtön a gázrezsóról?

Ide az ollót! Nem szabad!

Rettenetes, megint ledobta

az erkélyről a mozsarat!

 

Hiába szidtam, fenyegettem,

nem is hederített reám;

lépcsőnek használta a könyves

polcokat egész délután,

a kaktusz bimbait lenyírta

és felboncolta a babát.

Most nagyobb vagyok, mint te! – mondta

s az asztal tetejére állt.

 

Nem bírtam vele, tönkrenyúzott,

de azért tetszett a kicsi,

s végül, hogy megrakni ne kelljen,

leültem hozzá játszani.

Leguggoltam s az óriásból

negyedórára törpe lett.

(mi lenne, gondoltam, ha mindig

lent volnál, ahol a gyerek?)

 

És ahogy én lekuporodtam,

úgy kelt fel rögtön a világ:

tornyok jártak-keltek köröttem

és minden láb volt, csupa láb,

és megnőtt a magas, a messze,

és csak a padló volt enyém,

mint nyomorult kis rab mozogtam

a szoba börtönfenekén.

 

És ijesztő volt odalentről,

hogy olyan nagyok a nagyok,

hogy mindent tudnak és erősek

s én gyönge és kicsi vagyok.

Minden lenézett, megalázott,

és hórihorgas vágy emelt

– föl! föl! – mint az első hajóst, ki

az egek felé szárnyra kelt.

 

És lassan elfutott a méreg,

hogy mégse szállok, nem növök;

feszengtem, mint kis észre sem vett

bomba a nagy falak között;

tenni akartam, bosszút állni,

megmutatni, hogy mit tudok.

Negyedóra – és már gyűlöltem

mindenkit, aki elnyomott.

 

Gyűlöltem, óh hogy meggyűlöltem!…

És ekkor, zsupsz, egy pillanat:

Lóci lerántotta az abroszt

s már iszkolt, tudva, hogy kikap.

Felugrottam: Te kölyök! – Aztán:

No, ne félj – mondtam csendesen.

S magasra emeltem szegénykét,

hogy nagy, hogy óriás legyen.

 

Beethoven capriccio (g dúr rondó)       https://www.youtube.com/watch?v=8XFMZs_7nOA

 

Iskolai hírek:

Kedves Gyerekek!

Ebben a tanévben is lesz iskolaújság. Ugye szeretnétek ti is szerepelni benne? Ennek semmi akadálya. Biztosan veletek is történt valami érdekes esemény, van pár szép fotótok, írtatok verset vagy mesét. Küldjétek el e-mailben: csataiskolakonyvtar@gmail.com.

A legjobb írások, alkotások benne lesznek a suliújságban !!!!!

További jó otthoni tanulást kíván nektek a csata utcai hírek szerkesztősége! Ha van valamilyen híretek, osszátok meg velünk! Szisztok!

Szabó Lőrinc: Tavasz

 

"Mi az?" - kérdezte Vén Rigó.

"Tavasz!" - felelt a Nap.

"Megjött?" - kérdezte Vén Rigó.

"Meg ám!" - felelt a Nap.

 

"Szeretsz?" - kérdezte Vén Rigó.

"Szeretlek!" - szólt a Nap.

"Akkor hát szép lesz a világ?"

"Még szebb és boldogabb!"

A bejegyzés trackback címe:

https://csata-konyvtar.blog.hu/api/trackback/id/tr1915551932

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása